UNDERVISNING VED JACOB PRASCH

BIBELUNDERVISNING

UNDERVISNING VED JACOB PRASCH

moriel.dk er efterhånden vokset til en størrelse, som webhotellets webeditor ikke er designet til. Derfor har jeg besluttet at mindske antallet af undersider uden at slette noget. Det har jeg gjort ved indlede opbygningen af en række andre hjemmesider, som der linkes til fra moriel.dk. Når jeg om Gud vil når igennem hele processen vil der altså være et mindre netværk af hjemmesider med moriel.dk, som knudepunkt. Det første, som jeg har valgt at flytte ud på en separat hjemmeside er Jacobs undervisning. Det har ellers været min vision at præsentere al undervisningen på dansk, men der er en del af hans undervisninger der endnu ikke er med undertekster, og da ham, der hidindtil har lagt mine oversættelser på, som undertekster har fået et arbejde, der forhindrer ham i at fortsætte med den beskæftigelse, så ved jeg i øjeblikket ikke hvad det vil føre til. Jeg ved oprigtig talt ikke om Gud vil at resten skal udstyres med undertekster eller ej, men tiden vil vise det. Du kan komme til denne nye hjemmeside ved at klikke her.

du kan også vælge at gå direkte til de forskellige budskaber ved at venstreklikke på titlerne i listen herunder

 

 

HOVEDHJØRNESTENEN

Sl 118,22: Den sten, bygmestrene vragede, er blevet hovedhjørnesten.

Hvad er det for en sten, der tales om her? At det er et billede på Jesus kan forstås af forskellige skriftsteder i det nye testamente bl. a. 1 Pet 2,1 - 1 Pet 2,10: ”Derfor skal I aflægge al ondskab og al svig og hykleri og misundelse og enhver bagtalelse og som nyfødte børn hige efter ordets rene mælk, for at I ved den kan vokse op til frelse, så sandt I har smagt, at Herren er god. Kom til ham, den levende sten, som blev vraget af mennesker, men er udsøgt og kostbar for Gud, og lad jer selv som levende sten bygges op til et åndeligt hus, til et helligt præsteskab, der bringer åndelige ofre, som takket være Jesus Kristus er kærkomne for Gud. For der står i Skriften: Se, i Zion lægger jeg en hjørnesten, udvalgt og kostbar. Den, der tror på ham, skal ikke blive til skamme. For jer, som tror, er den altså kostbar; men for dem, som ikke tror,

er den sten, bygmestrene vragede, blevet hovedhjørnesten og en anstødssten, en klippe til at snuble over; det er dem, der tager anstød i deres ulydighed mod ordet, og dertil var de også bestemt. Men I er en udvalgt slægt, et kongeligt præsteskab, et helligt folk, et ejendomsfolk, for at I skal forkynde hans gud-domsmagt, han som kaldte jer ud af mørket til sit underfulde lys, I, som før ikke var et folk, men nu er Guds folk, I, som ikke fandt barmhjertighed, men nu har fundet barmhjertighed.”

Men for fuldt ud at forstå billedsproget et det vigtigt at forstå, hvilken sten i bygningsværket der var tale om. Den danske oversættelse (hovedhjørnesten) er ikke så heldig, da det hebræiske udtryk er 'Rosh Pina', som betyder ”hovedstenen i hjørnet", og dels Josefus’ skrifter dels diverse udgravninger gør at arkæologer er ret overbeviste om at der er tale om den specielt udformede sten øverst i Robinsons bue1 (den sorte sten på illustrationen herunder) i større bygninger brugte man ofte at opbygge fundamentet, som en serie Robinsons buer af hensyn til styrken.

Fjernes hovedstenen eller er den forkert udformet(en anderledes Jesus2) ) bryder hele konstruktionen sammen (jeg undskylder illustrationen, der er så afgjort ikke gået en kunstner tabt i mig, men mon ikke det er forståeligt?).

 

1. Robinsons buer er bygget op af kampesten, der er stablet løst ovenpå hinanden således at det er tyngdekraften, og ikke cement, der holder dem på plads, Som bærende konstruktioner (for eksempel i akvædukter, står de stadig mange steder efter 2000 år, hvilket moderne bygninger næsten med sikkerhed ikke ville kunne klare), Det, der på illustrationen herunder er vist med brunlig farve er i de gamle konstruktioner ofte bare løse sten.

 

2. Paulus skriver i 2 Kor 11,3: men jeg er bange for, at ligesom slangen forledte Eva ved sin snedighed, skal jeres tanker komme på afveje bort fra det oprigtige og rene forhold til Kristus. I finder jer jo kønt i, at der kommer nogen og prædiker en anden Jesus end ham, vi prædikede, og at I får en anden ånd end den, I fik, og et andet evangelium end det, I tog imod.